Çocukların Hayatta Anlam Bulmalarına Nasıl Yardımcı Olunur: Filmlerin Gücü

Çocukların zihinsel ve duygusal gelişimleri, çevrelerindeki birçok faktörden etkilenir. Bu faktörler arasında, çocukların izlediği filmler de önemli bir yer tutar. Yeni bir araştırma, filmlerin çocuklara sadece eğlence değil, aynı zamanda hayat hakkında değerli içgörüler ve ilham kaynağı olabileceğini ortaya koymaktadır. Bu makale, Rebecca de Leeuw ve Sophie H. Janicke tarafından yapılan bu önemli çalışmayı ele alarak, filmlerin çocukların hayatlarında nasıl anlam bulmalarına yardımcı olabileceğini ve ebeveynlerin bu süreci nasıl destekleyebileceğini inceliyor.

Filmler Çocuklara Hayatta Anlam Bulmada Nasıl Yardımcı Olabilir?

Yeni bir araştırma, filmlerin çocuklara hayat hakkında içgörüler sunabileceğini ve onları ahlaki güzellik ve kahramanlıkla ilham verebileceğini buluyor.

Çoğu çocuk hikayeleri sever. Hikayeler eğlenceli ve keyiflidir, ama sadece eğlenceli olabilirler mi? Bizden biri (Rebecca de Leeuw) tarafından yönetilen yeni bir çalışmanın bulguları, filmlerdeki hikayelerin çocuklar için de anlamlı olabileceğini gösteriyor.

Bu çalışma, çocukları 4 ve 15 yaşları arasında Disney • Pixar filmi Inside Out’ı izledikten sonra mülakat etti. Bu film, ailesi taşındıktan sonra yeni hayatında ona en iyi nasıl yardımcı olacakları konusunda çatışan duyguları—Neşe, Üzüntü, Öfke, Korku ve İğrenme, farklı karakterler olarak kişileştirilmiş—ile 11 yaşındaki bir kızın kafasının içinde geçiyor. Bu filmi yaparken, film yapımcıları, duygu animasyonlarını bilimsel bilgiyle tutarlı kılmak için psikologlarla, GGSC kurucu direktörü Dacher Keltner dahil, geniş kapsamlı danışmalarda bulundular.

Araştırma ekibi, bu filmi seçti çünkü hikaye, dünyanın dört bir yanındaki birçok ünlü hikayede uygulanan “kahramanın yolculuğu”nu takip ediyor. Kahramanın yolculuğu, bir kahramanın maceraya çıkmasını, zorlukları aşmasını ve değişmiş olarak geri dönmesini içerir.

Bu film aynı zamanda duygular ve insan bağlantısı etrafındaki anlamlı mesajı ve ahlaki güzellik tasvirleri içermesi nedeniyle övgü almaktadır. Yetişkinler arasında yapılan araştırmalar, ahlaki güzellik eylemlerini izlemenin—merhamet, nezaket, affetme, şükran, sevgi, cesaret, öz fedakarlık veya başka herhangi bir erdemli davranış gösterisi— anlamlı olabileceğini ve insanları “sevgiyle etkilenmiş” hissettirebileceğini göstermektedir. Bu duygu, kalbimizi başkalarına açar ve bize iyilik yapma ilhamı verir. Çocuklar da bunu deneyimleyebilir mi?

Araştırma ekibi, çocuklarla bir kardeş veya arkadaşla derinlemesine mülakat yaparak konuştu, onlara düşüncelerini paylaşmaları için çoğunlukla açık uçlu sorular sordu, anahtar soru da şuydu: “Filmin düşünmeniz gereken bir kısmı var mıydı?” Çocuklar önemli sahnelerin stillerine baktılar ve kendi kelimeleriyle ne olduğunu açıklamaya davet edildiler. İsteseler, film sahnelerini tekrar izlediler.

Çalışmanın bulguları, film hikayelerinin çocuklar için dört aşağıdaki şekilde anlamlı olabileceğini gösteriyor (uyarı: spoiler içerir).

  1. Hikayeler sosyal zekayı besleyebilir. İzlerken, çocuklar filmdeki karakterlerin duygularını, motivasyonlarını ve davranışlarını anlamak için sosyal zeka becerilerini kullandılar. Hikayeyi anlamakta zorlandıklarında bu becerileri daha da geliştirdiler.

Yeni içgörüler, başkalarının motivasyonları ve duyguları hakkında farkındalık içeriyordu, aynı zamanda kendi duyguları hakkında da farkındalık içeriyordu. Çocuklar, yeni bir içgörü kazandıklarında genellikle heyecanlandılar (bu genellikle mülakat sırasında oldu). Birçok çocuk için, karakterlerden biri olan Bing Bong’un kendini feda ederek roketinden atladığı sahneyi anlamak zorlayıcıydı. Çocuklar tam olarak ne olduğunu ve neden böyle yaptığını merak ettiler. Amaçlı olarak atladığını ve başkalarına yardım etmek için bunu yaptığını öğrendiklerinde genellikle heyecanlandılar.

Birçok çocuk, animasyon duygularını kendilerinde tanıdı, bu da kendi iç dünyalarını anlamalarına yardımcı oldu. Örneğin, çocuklar öfkeli olduklarında kafalarının tepesinin alev alev yandığını hissettiklerini ifade ettiler, tıpkı Öfke gibi.

  1. Hikayeler (ahlaki) güzellik deneyimleme fırsatıdır. Inside Out’ın anlamlı olma şekillerinden bir diğeri de ahlaki güzellik deneyimleme fırsatıydı. Çocuklar, filmde merhamet, nezaket, sevgi ve cesaret eylemlerini görmeyi takdir ettiklerini belirttiler.

Ayrıca, çocuklar Bing Bong’un öz fedakarlığını güzel olarak deneyimlediler, ama sadece Bing Bong’un bunu neden yaptığını anladıklarında ve karışık duyguları deneyimleyebildiklerinde. Yetişkinler gibi, çocuklar da ahlaki güzellik deneyimlerken göz yaşlarına veya tüylerinin diken diken olmasına sahip olabilirler.

Çalışmanın bulguları, ahlaki güzellik duygularının sekiz yaş civarında ortaya çıkmaya başladığını gösterdi.

  1. Hikayeler çocuklara hayat hakkında içgörüler kazandırır. Bulgular ayrıca, izlerken, çocukların baş karakterin izinden gitmeye teşvik edildiğini ve onunla aynı içgörüleri kazandığını gösterdi. Hikaye boyunca, Neşe, Üzüntü’nün önemini keşfeder ve sonunda Üzüntü ve diğer duygularla işbirliği yapar. Çocuklar Neşe’nin macerasını takip ettiklerinde, üzüntünün önemli olduğunu ve tam ve mutlu bir yaşam sürmek için tüm duygular arasında işbirliği yapılması gerektiğini keşfettiler.

Çocuklar filmden bir şey öğrendiklerini söylediklerinde, bu genellikle Neşe’nin öğrendiği şeyle ilgiliydi. Eğer bu, kahramanın yolculuğu çerçevesine sahip tüm hikayeler için doğruysa, bu, çocukların birçok farklı filmden birçok önemli ders öğrenebileceği anlamına gelir.

  1. Hikayeler çocukları asla pes etmemeye ilham edebilir. Çocuklar aynı zamanda baş karakterin azmini de takdir ettiler. Araştırmadaki çocuklardan biri, Neşe’nin kendi hayatında asla pes etmemesi için ona ilham verdiğini spontane olarak ifade etti.

Çocuklar izlerken ne kadar çok içgörü kazandılarsa, hikaye onlar için o kadar anlamlı hale geldi. Filmi konuşmak veya tekrar izlemek, daha fazla içgörü kazanmalarını destekledi. (Bu, çocukların genellikle filmleri tekrar tekrar izlemelerinin nedenlerinden biridir.)

Sonuç olarak, çalışmanın bulguları, hikayelerin çocuklar için yaşam deneyimi ve bilgelik kazanmanın hızlandırılmış bir yolu olabileceğini göstermektedir.

Çocukların Filmlerden Öğrenmelerine Nasıl Yardımcı Olunur ?

Ebeveynler veya diğer yetişkinler, bir film, TV şovu veya kitaptan yeni içgörüler kazanmaları için çocuklara destek olabilirler.

Çocukları karakterlerin duygularını ve davranışlarını anlamaya teşvik etmek için, sorun: “Sence […] ne hissediyor?” veya “Sence ne onun/ona/ona fikrini değiştirdi?” Hikayedeki zorlayıcı olan şeyi keşfetmek için, çocuklara ne düşündürdüğünü sorun: “Hikayenin düşünmen gereken bir kısmı var mıydı?” veya “En çok kimin hakkında düşünmek zorunda kaldın?” Film ahlaki güzellik eylemleri içeriyorsa, sorun: “Filmin en güzel olduğunu düşündüğün kısmı hangisi?” veya daha spesifik olarak: “[…] bunu yaparken ne düşünüyorsun?” ve “Sen de onun yaptığını yapar mıydın?” Çocukların cevaplarına her zaman saygı göstermek ve bazen her şeyi anlamak için çok genç olduklarını hatırlamak önemlidir.

Inside Out, birlikte izlemek için harika bir film, aynı zamanda eleştirmenlerden övgü alan diğer filmler de var. Çocukların tekrar tekrar izlediği ve onları düşündüren filmlere de dikkat edebilirsiniz. Böyle filmleri izleyerek ve birlikte konuşarak, ekran zamanını bir büyüme fırsatına dönüştürebilir ve çocuklara günlük yaşamlarının dışındaki zengin deneyimler sunabilirsiniz.

Çeviri metnin alıntısı için tıklayınız.