EKAP’ta Avukatların Şikayet ve İtirazen Şikayet Başvuruları: Yenilikçi ve Etkin Bir Yaklaşım

EKAP (Elektronik Kamu Alımları Platformu), Türkiye’de kamu ihale süreçlerini dijitalleştirmek amacıyla kurulmuş bir platformdur. Son zamanlarda, EKAP üzerinden avukatların şikayet ve itirazen şikayet başvuruları yapabilmeleri için önemli bir güncelleme yapıldı. Bu makalede, 20 Ekim 2023 tarihinde devreye alınan bu yeni sistemin detayları ve avukatlar için oluşturduğu kolaylıklar ele alınacaktır.

  1. EKAP’ta Avukat Yetkisi: Avukatların EKAP üzerinden başvuru yapabilmeleri için öncelikle EKAP’a kayıtlı bir gerçek veya tüzel kişi tarafından yetkilendirilmeleri gerekiyor. Bu yetkilendirme, “Platform İşlemleri” menüsünden gerçekleştiriliyor.

  2. Baro Pulu Ödeme: Avukatlar, başvurularını yapmadan önce EKAP üzerinden baro pulu ödemesi yapmalılar. Bu işlem, platform üzerinden kolayca tamamlanabiliyor.

  3. Başvuru Süreci: EKAP’ın yeni arayüzü, avukatların şikayet ve itirazen şikayet başvurularını daha hızlı ve hatasız bir şekilde yapmalarını sağlıyor. Başvuru süreci, kullanıcı dostu bir arayüz ile destekleniyor.

  4. Yardım Kılavuzu ve Destek: Avukatların ve EKAP’a kayıtlı kullanıcıların, başvuru süreci hakkında daha fazla bilgi edinmeleri için detaylı bir yardım kılavuzuna erişim sağlanıyor. Bu kılavuz, adım adım rehberlik ediyor.

EKAP üzerinden avukatların şikayet ve itirazen şikayet başvurularını yapabilmesi, Türkiye’deki kamu ihale süreçlerinin daha şeffaf ve etkin bir şekilde yürütülmesine katkı sağlıyor. Bu yenilik, hem avukatların iş yükünü hafifletiyor hem de kamu ihale süreçlerinin hızlanmasına olanak tanıyor. EKAP, bu gelişme ile kamu alımları alanında dijital dönüşümün önemli bir adımını atmış oluyor.

Şimdi yardım kılavuzunda yer alan bilgilere yer verelim; işbu kılavuzun görüntüleri ile birlikte olan pdf formatındaki haline makalenin son kısmından ulaşabilrsiniz. 

Bu dokümanda; “Platform İşlemleri” menüsünde yer alan “Yetkili Ekleme /Güncelleme” işlemleri ile avukat yetkisinin tanımlanması ve e-şikayet/e-itirazen şikayet işlemleri için Vekalet Pulu ödemelerinin gerçekleştirilmesi süreçleri yer almaktadır.

Avukat Yetkisi Ekleme

Avukat Yetkisi, Platform Sorumlusu rolüne sahip kullanıcı tarafından “Platform İşlemleri” menüsünde yer alan “Yetkili Ekleme / Güncelleme” bağlantısı üzerinden verilebilecektir.

Avukat Yetkisi eklemek için, kullanıcı ilk olarak “Yetki Tipi Seçimi” alanından yetki tipini Avukat olarak seçer ve İlerlebutonu ile “İşlem Seçimi” alanına yönlendirilir. İşlem Seçimi sayfasında Avukat Ekleme ve Avukat Bilgisi Güncelleme seçenekleri yer almaktadır.

Şekil 1 Yetki Tipi Seçimi
Şekil 2 İşlem Seçimi – Avukat Ekleme

Yeni avukat yetkisi eklemek için “Avukat Ekleme” seçeneği seçilir ve İlerle butonu ile “Yetkili Tanımı/Seçimi” sayfasına yönlendirilir. Bu sayfada, avukat yetkisi verilmek istenen kullanıcının T.C. Kimlik Numarası girilir ve Bilgileri Getirbutonu ile kişi bilgisi sorgulanır. Türkiye Barolar Birliğinde aktif olan avukatlar için Şekil 3.’te belirtilen “Avukat Kişi Bilgileri” ve “Yetki Bilgileri” alanları doldurulur.

Şekil 3 Yetkili Tanımı/Seçimi

“Avukat Kişi Bilgileri” alanında; Avukata Ait E-Posta Adresi, Avukata Ait E-Posta Tekrar “Yetki Bilgileri” alanında; Süre Şekli, Noterlik Adı, Yevmiye Numarası ve Yevmiye Tarihi bilgileri girilir. Yetkilendireceğiniz avukat tarafındanEKAP’taki bilgilerinizin görüntülenmesini istiyor musunuz? sorusuna Evet (Teklif verme menüleri hariç tüm bilgileriniz görüntülenecektir.) cevabı verilirse, avukat yetkisine sahip kullanıcı teklif verme menüleri hariç diğer menüleri görüntüler. Yetkilendireceğiniz avukat tarafından EKAP’taki bilgilerinizin görüntülenmesini istiyor musunuz? sorusuna Hayır (Sadece e-şikayet/e-itirazen şikayete ilişkin menüler açılacak, buna ilişkin bildirimlere ve tebligatlara erişim sağlanacaktır.) cevabı verilirse, avukat yetkisine sahip kullanıcı sadece e-şikayet/e-itirazen şikayete ilişkin menüler ile bu kapsamda İdarelerce gönderilen şikayete ilişkin tebligatları görüntüleyecektir. Kullanıcı, “Yetkili Tanımı/Seçimi” sayfasındaki İlerle butonu ile “Özet ve Onay” sayfasına yönlendirilir.

“Özet ve Onay” sayfası Şekil 4’de gösterilmektedir.

Başka bir avukat yetkilisi eklenecekse, Yetkili Ekleme İçin yeni bir ekleme/güncelleme işlemi yapacak mısınız? Sorusu için Evet cevabı seçilir. İlerle butonu ile “Yetki Tipi Seçimi” sayfasına yönlendirilir ve eklenmek istenen yeni avukata ilişkin sırasıyla “İşlem Seçimi” ve “Yetki Tanımı/Seçimi” sayfasında yer alan işlemler gerçekleştirilir.

Başka bir avukat yetkilisi eklenmeyecekse, Yetkili Ekleme İçin yeni bir ekleme/güncelleme işlemi yapacak mısınız?sorusu için Hayır cevabı seçilir.

Onay butonuna tıklanır ve açılan pop-up’ta yer alan Listede bulunan kişiler için girmiş olduğunuz bilgileri onaylıyor musunuz? sorusuna Evet seçilmesi ile onaylama işlemi tamamlanır.

Şekil 4 Özet ve Onay

Not! Eklenen kullanıcı hem avukat hem de imza yetkilisi olabilmektedir.

Not! Avukat kullanıcısı teklif verememektedir.

Avukat olarak eklenen kullanıcının, aktif EKAP hesabı olmaması durumunda eklenen kullanıcıya aktivasyon maili sistem tarafından iletilmektedir. (Bkz. Şekil 5)

Şekil 5 Avukat EKAP Aktivasyon Maili

Avukat olarak eklenen ve eklerken “Avukat Kişi Bilgileri” alanında belirtilen mail adresine avukat yetkilisi olarak eklendiğine dair sistem tarafından bir mail iletilmektedir. (Bkz. Şekil 6)

Şekil 6 Avukat Olarak Eklenen Kullanıcıya Bilgilendirme Maili

Avukat Yetkisi Güncelleme

Avukat Yetkisini güncellemek için, Platform Sorumlusu rolüne sahip kullanıcı “Platform işlemleri” menüsünde yer alan “Yetkili Ekleme / Güncelleme” bağlantısından avukat yetkisini güncelleme işlemlerini gerçekleştirebilmektedir.

Avukat Yetkisi güncellemek için, kullanıcı ilk olarak “Yetki Tipi Seçimi” alanından yetki tipini Avukat olarak seçer ve İlerle butonu ile “İşlem Seçimi” alanına yönlendirilir. İşlem Seçimi sayfasında Avukat Ekleme ve Avukat Bilgisi Güncelleme seçenekleri yer almaktadır.

Şekil 7 İşlem Seçimi – Avukat Bilgilerini Güncelleme

Mevcut avukat yetkisini güncellemek için için Avukat Bilgisi Güncelleme seçeneği seçilir ve İlerle butonu ile “Yetkili Tanımı/Seçimi” sayfasına yönlendirilir. Bu sayfada yer alan “Aktif İmza Yetkilisi ve Avukat Listesi”nden işlem yapmak istenilen avukat yetkilisi seçilir ve İlerle butonuna basılır. Şekil 7’de gösterilen “Avukat Kişi Bilgileri” ve “Yetki Bilgileri” alanları görüntülenir. “Avukat Kişi Bilgileri” alanında; Avukata Ait E-Posta Adresi, Avukata Ait E-Posta Tekrar bilgileri ile “Yetki Bilgileri” alanında; Süre Şekli, Noterlik Adı, Yevmiye Numarası, Yevmiye Tarihi ve EKAP menülerinin görüntülenme seçimi bilgileri güncellenebilmektedir.

Şekil 8 Yetkili Tanımı/Seçimi – Avukat Bilgileri Güncelleme

Güncelleme işlemi tamamlandıktan sonra İlerle butonuna tıklanır ve “Özet ve Onay” sayfası açılır. Başka bir avukat yetkilisine ait bilgiler güncellenecekse, Yetkili Ekleme İçin yeni bir ekleme/güncelleme işlemi yapacak mısınız? Sorusu için Evet cevabı seçilir. İlerle butonu ile “Yetki Tipi Seçimi” sayfasına geçiş yapılır ve sırasıyla “İşlem Seçimi” ve “Yetki Tanımı/Seçimi” sayfası işlemleri gerçekleştirilir.

Yeni bir avukat yetkilisi eklenmeyecekse, Yetkili Ekleme İçin yeni bir ekleme/güncelleme işlemi yapacak mısınız? sorusu için “Hayır” cevabı seçilir.

Onay butonuna tıklanır ve açılan pop-up’ta yer alan “Listede bulunan kişiler için girmiş olduğunuz bilgileri onaylıyor musunuz?” sorusuna “Evet” seçilmesi ile onaylama işlemi tamamlanır.

“Avukat Kişi Bilgileri” ve “Yetki Bilgileri” alanlarında yapılan güncellemeler ile ilgili belirtilen mail adresine Şekil 8’deki bilgilendirme maili sistem tarafından iletilmektedir.

Şekil 9 Güncelleme Bilgilendirme Maili

Not! Yeni bir yetkilendirme yapılıyor ise “Avukat Ekleme” seçeneği, mevcut yetkilendirilmiş bir avukatın bilgileri güncellenmek isteniyor ise “Avukat Bilgisi Güncelleme” seçeneği seçilmelidir.

Avukat olarak yetkilendirilmiş kişilerin yetkisinin kaldırılması işlemi

Platform işlemleri altında yer alan “İmza Yetkilileri ve Avukatlar Listesi” sayfasında, “Aktif İmza Yetkilisi ve Avukatlar”, “Süresi Dolan İmza Yetkilisi ve Avukatlar” ve “Yetkisi Sonlandırılan Avukat Listesi” olmak üzere üç ayrı liste gösterilmektedir. (Bkz. Şekil 10)

Avukat olarak yetkilendirilmiş kişilerin yetkisinin kaldırılması için “Aktif İmza Yetkilisi ve Avukatlar Listesi”nde yer alan Yetkiyi Sonlandır kolonu karşılığındaki butona tıklanmalıdır.

Şekil 10 İmza Yetkilileri ve Avukatlar Listesi

“Aktif İmza Yetkilisi ve Avukatlar Listesi”nde; yetkisi hala devam eden imza yetkilileri ve avukatlar gösterilmektedir. Bu listede süreli olarak yetkilendirilenler için tanımlanan Yetki Bitiş Tarihine göre, Kalan Süre bilgisi sistem tarafından hesaplanarak gösterilmektedir.

“Süresi Dolan İmza Yetkilisi ve Avukatlar Listesi”nde; yetki bitiş tarihi geçmiş avukatlar ve imza yetkilileri görüntülenmektedir.

“Yetkisi Sonlandırılan Avukat Listesi”nde; süresi dolmadan yetkisi iptal edilmiş avukatlar görüntülenmektedir.

Avukat Yetkisi ile EKAP’a giriş yapma

Avukat yetkisi ile EKAP’a giriş yapan kullanıcı sadece yetkilendirildiği organizasyonları görüntüleyebilmektedir.

Bu şekilde yetkilendirilmiş olan kullanıcı, yetkili olduğu tüm organizasyonlarda, “E-Şikayet / E-İtirazen Şikayet”, “Tebligatlarım”, “Yetkili Ekleme / Güncelleme” sayfalarına erişebilmektedir. (Bkz. Şekil 11)

Sadece avukat yetkisine sahip kullanıcı “Tebligatlarım” sayfasında yer alan ve tebligat türü “Şikayete Cevap” ve “Kurul Kararı Tebligatı” olan tebligatları görüntüleyebilmektedir. Ancak, yetki tarihinden önce sonuçlanmış ihalelere ait tebligatlar görüntülenemeyecektir.

Sadece avukat yetkisine sahip kullanıcı “Yetkili Ekleme / Güncelleme” sayfasında kendine ait bilgileri görüntüleyebilmekte ve güncelleyebilmektedir.

Şekil 11 E-Şikayet/E-Itirazen Şikayet Menülerini Görüntüleme İzni Olan Avukatlar

Bu şekilde yetkilendirilmiş olan kullanıcı, yetkili olduğu tüm organizasyonlarda, “Teklif Verme” ile ilgili menüler hariç tüm menülere erişebilmektedir. (Bkz. Şekil 12)

Şekil 12 Teklif Verme Menüsü Hariç Menüleri Görüntüleme Yetkisi Olan Avukatlar

Hem “Avukat” hem de “İmza Yetkilisi” olarak yetkilendirilmiş kullanıcılar, “E-Şikayet / E-İtirazen Şikayet” sayfasında avukat yetkisi ile işlem yapabilmektedir.

Avukat yetkisi ile yürütülen “E-şikayet/e-itirazen şikayet” İşlemleri

E-şikayet/ E-itirazen şikayet işlemleri için gerekli olan rol atama işlemi, avukat rolüne sahip kullanıcılar için sistem tarafından otomatik olarak yapılmaktadır. Avukat yetkisine sahip kullanıcı için E-şikayet/ E-itirazen şikayeti düzenleme işlemleri Şekil 13’de belirtilen sayfa üzerinden gerçekleştirilmektedir.

Şekil 13 Başvuru Düzenleme İşlemleri

Avukat sadece münferiden yetkili olarak işlemlerini gerçekleştirebilmektedir. (Bkz. Şekil 14)

Şekil 14 Avukatın Münferiden Şikayet Yetkilisi Olarak Atanması

Avukatın E- Şikayet / E-İtirazen Şikayet Ekranlarında Şikayet Kaydı Oluşturması

Avukat, e-şikayet/e-itiraze şikayet başvuru dilekçesi oluştururken şikayete ilişkin bilgiler otomatik olarak sistem tarafından doldurulmaktadır. (Bkz. Şekil 15)

Şekil 15 Şikayet Başvuru Dilekçesi

“Temsile Yetkili Olduğuna Dair Belgeler” alanından vekaletname seçimi yapılmaktadır. (Bkz. Şekil 16 )

Şekil 16 Vekaletname Bilgileri

E-Vekalet Pulu Ödeme

Avukat yetkisine sahip kullanıcı, e-şikayet dilekçesi ve/veya e-itirazen şikayet dilekçesini imzalayarak göndermeden önce e-vekalet pulu ödemesini yapmalıdır.

“E-şikayet veya E-itirazen Şikayet Kaydı” sayfasında yer alan “E-Vekalet Pulu Ödemesi İçin Tıklayın” butonu ile e-vekalet pulu ödemesi yapılabilmektedir. (Bkz. Şekil 17)

Şekil 17 E-Vekalet Pulu Ödeme

E-Vekalet Pulu Ödemesi İçin Tıklayın” butonu ile açılan BaroKart Numarası alanı doldurularak (Bkz.Şekil 18) ve İlerle butonuna tıklanmalıdır. Bu sayfada yer alan Onay Kodu alanına Cep Telefonunuza gelen SMS’te yer alan OTP Kodu girilir (Bkz.Şekil 19) ve “Onayla” butonu ile e-vekalet pulu ödeme işlemi gerçekleştirilir.

Şekil 18 BaroKart Numarası

Şekil 19 Ödeme Onayı

Ödeme işlemi sonrasında “E-Vekalet Pulu ödemesi gerçekleşmiştir. Şikayet dilekçe oluşturma ve imzalama süreci için gerekli işlemlere devam edebilirsiniz.” mesajı görüntülenecektir. Kullanıcının Türkiye Barolar Birliğindeki bakiyesinden yapılan ödeme düşerek bakiye bilgisi güncellenecektir.

Yeterli bakiyesi bulunmayan kullanıcılar, Türkiye Barolar Birliğinden bakiyelerini güncelleyerek tekrar “E-Vekalet Pulu Ödeme” işlemini gerçekleştirmelidir.

“E-Vekalet Pulu” ödemesini gerçekleştiren kullanıcılar, aktif hale gelen İmzala butonu ile Şekil 20’deki imzalama ekranı açılır ve şifre girilerek imzalama işlemi tamamlanır. 

Şekil 20 İmzacı Ekranı

Uyarı! Avukatların, E-şikayet veya E-itirazen şikayet kaydı oluşturduktan sonra e-velaket pulu ödemesini yapmaları gerekmektedir. Aksi durumda sistem dilekçelerini e-imza ile imzalamalarına izin vermeyecektir.

Yardım Kılavuzunun PDF formatındaki şekilleri de içeren tam bir metni için tıklayınız.