RGT: 25.01.2020 RG NO: 31019
27 Kasım 2019 tarihinde İstanbul’da imzalanan ve 7217 sayılı Kanunla onaylanması uygun bulunan ekli “Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası Arasında İslam İşbirliği Teşkilatı Tahkim Merkezi’nin Türkiye’de Kurulması Hakkında Anlaşma”nın onaylanmasına, 9 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 2 nci ve 3 üncü maddeleri gereğince karar verilmiştir.
24 Ocak 2020
Recep Tayyip ERDOĞAN
CUMHURBAŞKANI
İşbu Anlaşmayı imzalayan taraflar olarak Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve İslam Ticaret, Sanayi ve Tanın Odası (İTSTO);
İslam İşbirliği Teşkilatı (İİT) Şartı ile İslam İşbirliği Teşkilatı Ekonomik ve Ticari İşbirliği Daimi Komitesi’nin (İSEDAK) 34’üncü Bakanlar Oturumu, İİT Dışişleri Bakanları Konseyi 43’üncü, 44’üncü, 45’inci ve 46’ncı oturumları ve İTSTO’nun 34’üncü ve 35’inci Genel Kurul Toplantılarında alınan kararlar ve İTSTO’nun 35’inci Genel Kurul Toplantısında kabul edilerek yürürlüğe giren İİT Tahkim Merkezi Tüzüğünü göz önünde tutarak;
Tüzüğün, Merkezin İstanbul’da yerleşik olacağına dair 5. maddesini kaydederek;
İstanbul’da yerleşik olarak çalışacak İİT Tahkim Merkezinin ve görevlilerinin, Türkiye Cumhuriyeti dahilinde sahip olacakları statü, imtiyaz ve muafiyetlerini tanımlamak amacıyla;
Aşağıdaki maddeler üzerinde mutabık kalmışlardır;
MADDE 1 – Bu Anlaşmanın amaçları kapsamında, aşağıdaki terimler karşılarında belirtilen anlamları taşıyacaktır:
a) Ev Sahibi Ülke: Türkiye Cumhuriyetini,
b) Merkez: İslam İşbirliği Teşkilatı Tahkim Merkezini,
c) İİT: İslam İşbirliği Teşkilatını,
d) İTSTO: İslam, Ticaret, Sanayi ve Tarım Odasını,
e) Tüzük: Anlaşma’nın 8.2. maddesine başvurulmaksızın Tüzüğün 11(d), 14(b) ve 22. maddeleri doğrultusunda değiştirilebilecek, İTSTO 35’inci Genel Kurul Toplantısında kabul edilmiş Anlaşmaya ekli İİT Tahkim Merkezi Tüzüğü’nü.
f) Merkez görevlileri: Merkez Yönetim Kurulu üyelerini, Uluslararası Tahkim Divanı üyelerini ve Sekretarya personelini ifade eder.
MADDE 2 – (1) Merkez, ev sahibi ülkede özel hukuka tabi tüzel kişiliği haiz olarak; sözleşme yapma, bağış alma, taşınır ve taşınmaz mallar edinme, kullanma ve elden çıkarma ile ev sahibi ülke kanunlarına uygun olarak mahkemelerde dava açma ehliyetine sahip olacaktır.
(2) Bu Anlaşma ve Tüzük çerçevesinde İstanbul’da yerleşik olarak faaliyette bulunacak Merkez, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından temsil edilir.
MADDE 3 – (1) Bu Anlaşma Merkezin yetkileri ile Merkez görevlilerinin ve Merkeze hizmet sağlayan şahısların ev sahibi ülkedeki statülerini düzenler.
(2) Bu Anlaşma, Merkezin amaçlarını gerçekleştirmesi çerçevesinde işlevlerini etkili biçimde yerine getirmesi için gerekli düzenlemeleri kapsar.
(3) Merkez görevlileri uluslararası görevli olarak kabul edilecektir.
(4) Merkez görevlileri, görevleri süresince, Merkezin amaçlarına ve yararlarına uygun hareket edecek ve görevlerinin gerektirdiği dürüstlük ve doğruluk ilkelerine bağlı olacaktır.
Muafiyetler ve İmtiyazlara İlişkin Genel Hükümler
MADDE 4 – (1) Bu Anlaşma uyarınca, ev sahibi ülke vatandaşı olmayan veya ev sahibi ülkede daimi mukim olmayan Merkez görevlileri ile ilgili olarak;
a) Merkez tarafından ödenen maaşlar, ücretler, huzur hakları ve ikramiyeler vergiden muaftır.
b) Ev sahibi ülkede ilk kez göreve başladıktan sonra 6 ay içinde ithal edilen ev eşyaları ve kişisel eşyalar; ev sahibi ülkede göreve başladıktan sonra aile başına ithal edilen ya da satın alman bir adet taşıt araç gümrük vergileri ile doğrudan ve dolaylı tüm vergilerden muaftır.
(2) Ev sahibi ülkenin yetkili makamları, ev sahibi ülke vatandaşı olmayan veya ev sahibi ülkede daimi mukim olmayan Merkez görevlilerinin;
a) ev sahibi ülke kanunları çerçevesindeki eşleri
b) reşit olmayan çocukları,
c) 25 yaşın altında, ev sahibi ülke tarafından tanınan bir üniversite veya yüksek öğrenim kurumuna kayıtlı evli olmayan çocukları,
d) bakmakla yükümlü olunan ebeveynleri ile
e) bakmakla yükümlü olunan, zihinsel veya bedensel engelli diğer aile üyeleri için ikamet izni kolaylığı sağlayacaktır. Merkez görevlilerinin aile bireyleri, ev sahibi ülkede istihdam edilmeleri veya gelir getirici faaliyette bulunmaları halinde muafiyet ve imtiyazlardan faydalanamayacaktır.
(3) Merkezin ve onun varlıklarının, Tüzükte düzenlenen Merkezin amaçlarını gerçekleştirmesi kapsamında sağlayacağı mal ve hizmetlerden elde edeceği gelirleri, malları, faaliyetleri ve işlemleri, motorlu taşıtlar vergisi, damga vergisi, harçlar, katma değer vergisi, özel tüketim vergisi dahil dolaylı ve doğrudan tüm vergilerden muaftır.
(4) Merkez, resmi kullanımı için ithal veya ihraç edeceği mal ve hizmetlere ilişkin olarak gümrük vergisi, diğer vergiler veya harçlar ile benzeri mali yükümlülüklerden muaftır.
(5) Bu muafiyet kapsamında ithal edilen veya satın alman mallar ev sahibi ülkede ilgili vergi ve harçlar ödenmeden satılamaz, devredilemez, kiralanamaz veya başka bir şekilde elden çıkarılamaz. Bu muafiyet kapsamında ithal edilen veya satın alman malların elden çıkarılması ancak ev sahibi ülkenin izniyle mümkündür.
(6) Taşınır ve taşınmazların satış işlemleriyle ilgili olarak, Merkeze herhangi bir vergi muafiyeti uygulanmaz.
(7) Merkez, görevlileri ile yapacağı sözleşmelerde ve amaçlarını gerçekleştirmesi kapsamında temin edeceği veya sunacağı mal ve hizmetler ile ilgili iş ve işlemlerde dövizle sözleşme yapılmasına ilişkin kısıtlamalara tabi değildir.
(8) Merkez, ev sahibi ülke yasalarına ve Merkezin amaçlarına uygun olmak kaydıyla, herhangi bir sınırlamaya tabi olmaksızın, fonlara, nakde veya her türlü ticari senede sahip olarak bunları kullanabilir ve her türlü para biriminde hesap bulundurup işletebilir ve sahip olduğu herhangi bir para birimini dilediği başka para birimine çevirebilir.
(9) Merkez, amaçlarının gerçekleştirilmesi çerçevesinde; ev sahibi ülkeden ve/veya bir başka ülkeden hizmet aldığı şahıslara / şahıslardan fon veya döviz göndermekte / almakta serbesttir.
(10) Merkezde görevli ev sahibi ülke vatandaşları veya ev sahibi ülke vatandaşı olmamakla birlikte, ev sahibi ülkede daimi mukim olan yerel personel iş ve sosyal güvenlik mevzuatı bakımından ev sahibi ülke hukukuna tabidir. Bu hususlarda bir anlaşmazlık çıkması durumunda, ev sahibi ülke mahkemeleri yetkili olacaktır.
MADDE 5 – (1) Merkez görevlilerine tanınan muafiyet ve imtiyazlar şahsi ve bireysel nitelik taşımayıp, Merkez tarafından kendilerine verilen görevlerin serbestçe ifasını güvence altına almak amacını taşımaktadır.
(2) Merkez, Anlaşma ile tanınan imtiyaz ve muafiyetlerin kötüye kullanılmasını önlemek amacıyla ev sahibi ülke ile işbirliği yapacak, bu amaçla talep edilecek bilgi ve belgeleri sağlayacaktır.
MADDE 6 – (1) Bu Anlaşmanın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Merkez organlarının faaliyete geçmesine kadar geçecek süre içindeki kuruluş işlemleri ve Sekretarya hizmetleri Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından yürütülür.
(2) Merkezin kuruluş masrafları TOBB tarafından, faaliyete geçmesinin ardından Merkezin gelirlerinin giderlerini karşılayamadığı hallerde oluşacak fark ise azami 10 yıl süreyle ev sahibi ülke tarafından karşılanır.
MADDE 7 – (1) İİT Tahkim Merkezi Yönetim Kurulu Başkam, işbu Anlaşmanın etkin bir biçimde uygulanmasını sağlamak üzere ev sahibi ülke ile işbirliği yapar.
Yürürlüğe Giriş, Süre ve Değişiklik
MADDE 8 – (1) İşbu Anlaşma ev sahibi ülkenin yürürlüğe giriş için gerekli iç yasal süreçlerin tamamlandığına ilişkin yazılı bildiriminin İTSTO tarafından alındığı tarihte yürürlüğe girer.
(2) İşbu Anlaşmada yapılacak herhangi bir değişiklik, 1. fıkrada öngörülen usul uyarınca yürürlüğe girer.
MADDE 9 – İşbu Anlaşmanın yürürlüğe girmesinden sonra en geç bir yıl içerisinde Merkezin organları ve Sekretaryası faal hale gelecektir.
MADDE 10 – İşbu Anlaşma, Merkez Türkiye Cumhuriyeti’nde yerleşik bulunduğu müddetçe geçerli olacaktır.
MADDE 11 – İşbu Anlaşma, Türkçe ve İngilizce olarak ikişer orijinal nüsha halinde, her iki metin de eşit derecede geçerli olmak üzere düzenlenmiştir. Metinlerin yorumlanmasında uyuşmazlık olması halinde, İngilizce metin geçerli olacaktır.
Yukarıdaki hususları teyiden, işbu Anlaşma, aşağıda imzası kayıtlı Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ve İTSTO yetkili temsilcileri tarafından ve 27/11/2019 tarihinde İstanbul’da imzalanmıştır.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ İSLAM TİCARET, SANAYİ VE TARIM
HÜKÜMETİ ADINA ODASI ADINA
RUHSAR PEKCAN M. RİFAT HİSARCIKLIOĞLU
Ticaret Bakanı Başkan Yardımcısı
EK – İİT TAHKİM MERKEZİ TÜZÜĞÜ
Bölüm 1 – Genel Hükümler
Madde 1 – İsim
Kuruluşun ismi, İslam İşbirliği Teşkilatı Tahkim Merkezidir (İİT-TM).
Madde 2 – Genel Bilgiler
İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası’nın (İTSTO) bir iştiraki olan İİT-TM, İslam İşbirliği Teşkilatı Ekonomik ve Ticari İşbirliği Daimi Komitesi’nin (İSEDAK) 32’inci, 33’üncü ve 34’üncü oturumları, 43’üncü, 44’üncü ve 45’inci Dışişleri Bakanları Konseyi ve İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası’nın (İTSTO) 27’nci Yönetim Kurulu Toplantısı’nda alınmış kararlar uyarınca İstanbul’da kurulmuştur. Merkez, ticaret ve yatırım uyuşmazlıklarının tahkim ve diğer Alternatif Uyuşmazlık Çözümü (AUÇ) yöntemleriyle çözümünü sağlamak için kurulmuştur. İşbu maddeler, Merkezin kuruluşunu duyurmak, yapısını belirlemek ve işlevlerinin ifası için bir çerçeve çizmek amacıyla düzenlenmiştir.
Madde 3 – Tanımlar
Aşağıdaki terimler karşılarında verilen anlamları taşır:
a) İİT: İslam İşbirliği Teşkilatı,
b) İTSTO: İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası,
c) TOBB: Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği,
d) Ev Sahibi Ülke: Türkiye Cumhuriyeti,
e) Tüzük: İİT Tahkim Merkezi Tüzüğü,
f) Merkez: İİT Tahkim Merkezi,
g) Sekretarya: İİT Tahkim Merkezi Sekretaryası,
h) Uluslararası Tahkim Divanı: İİT Tahkim Merkezinin Tahkim Divanı,
i) Kurallar: İİT Tahkim Merkezimin Tahkim Kuralları,
j) İç Yönetmelik: İİT Tahkim Merkezinin belirli konularda çıkardığı yönetmelik,
Madde 4 – Hedefler
Merkez, aşağıdaki hedeflere ulaşmayı amaçlar:
a) İİT Üyesi Devletlerin veya İİT Üyesi Olmayan Devletlerin tabiiyetine sahip gerçek veya tüzel kişilere ilişkin Merkeze yönlendirilmiş ticaret ve yatırım uyuşmazlıklarının çözümünün kolaylaştırılması,
b) İİT Üyesi Devletlerde tahkim ve diğer alternatif uyuşmazlık çözümü yöntemlerinin teşvik edilmesi,
c) tahkim ve alternatif uyuşmazlık çözümü alanlarında bilgi düzeyinin artırılması ve becerilerin ve uzmanlığın geliştirilmesi,
d) İİT Üyesi Devletlerde uyuşmazlık çözüm mevzuatı ve uygulamalarının reformuna yönelik tavsiyelerde bulunulması.
Madde 5 – İİT Tahkim Merkezinin Genel Merkezi
Merkezin daimi Genel Merkezi İstanbul, Türkiye Cumhuriyeti’nde olacaktır.
Merkez, 4’üncü maddedeki hedeflerine ulaşmak ve Merkeze erişimi kolaylaştırmak amacıyla, farklı İİT Üyesi olan ve olmayan Devletlerde doğrudan Merkezin himayesi altında faaliyet gösterecek ofisler açabilir.
Merkezin İstanbul dışında açılmış ofislerinin görev, yetki ve masraflarının kapsamı Yönetim Kurulu tarafından belirlenir ve onaylanır.
Madde 6 – Merkezin Tüzel Kişiliği
İTSTO’nun bir iştiraki olan Merkezin tüzel kişiliği, ayrı mal varlığı ve hak elde etme ve yükümlülük altına girmeye matuf genel yetkisi ve yasal kapasitesi mevcuttur ve sözleşme akdetmek, şirketler kurmak veya bunlara katılmak ve gayrimenkul, hisse, ticaret unvanı ve fikri, ticari ve sınai mülk hakları dahil taşınır ve taşınmaz mülk sahibi olma yetkisi ve mahkeme ve hakem heyetleri nezdinde dava açına ve yasal yollara başvurma ve işbu Tüzük hükümleriyle uyum içerisinde tüm kanuni işlemlere girişme hakkı vardır.
MADDE 7 – Faaliyet ve İşlevler
Merkez, kendisine yönlendirilen uyuşmazlıkların çözümünün gerçekleştirilmesine ek olarak, 4’üncü maddede belirtilen hedeflerine ulaşmak için gerekli veya bunlara yardımcı, aşağıdaki gibi faaliyet ve işlevleri de yerine getirebilir:
a) konferans ve seminerlerin düzenlenmesi ve eğitim programlarının yürütülmesi,
b) uygun ulusal ve uluslararası devlet ve sivil toplum kurumlarına uyuşmazlık çözümü ile ilgili tavsiyelerde bulunulması,
c) diğer ulusal veya uluslararası tahkim kuramlarıyla işbirliği yapılması,
d) bülten dahil tanıtıcı veya akademik materyallerin yayımlanması,
e) diğer uyuşmazlık çözüm merkezleriyle beraber kapasite geliştirme faaliyetlerinin düzenlenmesi,
f) öğrenciler için eğitim amaçlı farazi dava yarışması gibi faaliyetlerin düzenlenmesi.
Madde 8 – Merkezin Gelir Kaynakları
Merkezin masraf ve harcamaları, gerektiği şekilde, Ev Sahibi Ülke olarak Türkiye Cumhuriyeti tarafından karşılanır.
Merkezin diğer gelir kaynaklan aşağıdaki gibidir:
a) Merkeze uyuşmazlık çözümü için başvuran tarafların ödediği idari masraflar.
b) Danışmanlık hizmetleri, yayınlar, seminerler, araştırma projeleri ve Merkezin diğer hizmetlerinden elde edilen gelirler.
c) İİT, İTSTO, vs. gibi diğer kuramlardan gelen mali veya diğer türlü bağış ve yardımlar.
Merkezin gelir kaynaklan ve bu kaynaklarla ilişkili meblağlar, Merkezin yıllık raporunda yayımlanır.
Bölüm 2 – Merkezin Organları
Madde 9 – Organlar
İİT Tahkim Merkezi’nin organları aşağıdakilerdir:
a) Mütevelli Heyeti;
b) Yönetim Kurulu;
c) Sekretarya;
d) Uluslararası Tahkim Divanı;
Madde 10 – Mütevelli Heyeti
Mütevelli Heyeti, 11 üyeden oluşur. İTSTO Başkanı, Mütevelli Heyetinin doğal üyesi ve Başkanı’dır. Geri kalan üyelerden 7’si İTSTO tarafından atanırken 3’ü TOBB tarafından Ev Sahibi Ülkeden, dört (4) senelik bir görev süresi için, atanır. İTSTO’nun yaptığı atamalar İİT’nin farklı coğrafi alanlarını temsil edici nitelikte olacaktır.
Mütevelli Heyeti Başkan Yardımcısı, Ev Sahibi Ülkeden atanan üyeler arasından olacaktır.
Üyeliğin herhangi bir sebeple sona ermesi durumunda, görev süresinin geri kalanını tamamlaması için aynı yöntemle bir halef atanır.
Madde 11 – Mütevelli Heyetinin Görevleri
Mütevelli Heyetinin görevleri şunlardır:
a) Merkezin amacı ve siyasasının belirlenmesi,
b) Yönetim Kurulu Başkanı, Başkan Yardımcısı ve diğer üyelerinin atanması,
c) Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan faaliyet raporu ve bütçenin incelenmesi ve onaylanması ve Yönetim Kurulu’nun ibrası,
d) Tüzük’teki değişikliklerin onaylanması,
e) İşbu Tüzük tarafından kendisine verilen diğer görevlerin ifası.
Madde 12 – Yönetim Kurulu
Yönetim Kurulu, Başkan ve bir Başkan Yardımcısı dahil olmak üzere, 7 üyeden oluşur. Mütevelli Heyeti, üyelerin 3’ünü Ev Sahibi Ülkeden ve geri kalan üyeleri İİTnin coğrafi alanlarına göre atar.
Yönetim Kurulu Başkanı, her zaman için Ev Sahibi Ülkeden atanan 3 üye arasından atanır.
Üyelerin en az 2’sinin yüksek nitelikli hukukçu ve mümtaz tahkim uzmanları olması gerekir; bunlardan biri Ev Sahibi Ülkeden, diğeri ise, İİT üyesi ülkelerden atananlar arasından olacaktır.
Üyeliğin herhangi bir sebeple sona ermesi durumunda, görev süresinin geri kalanını tamamlaması için aynı yöntemle bir halef atanır.
Başkan, Merkezin yasal temsilcisidir. Başkan, yetkilerinin bir kısmını Başkan Yardımcısı ve/veya Genel Sekreter’e devredebilir.
Yönetim Kurulu, gerektiğinde kendi bünyesi içinde alt komiteler kurabilir.
Madde 13 – Yönetim Kurulu Toplantıları
Yönetim Kurulu Toplantıları, 3 ayda bir gerçekleştirilir ve gerektiğinde Yönetim Kurulu, olağanüstü toplantılar gerçekleştirebilir. Genel Sekreter, üyelerin davet edilmesi için gerekli ayarlamaları yapar ve Yönetim Kurulu üyelerine gerektiği şekilde bildirim sağlar.
Yönetim Kurulu Toplantıları, Genel Merkezde yapılır, ama aynı zamanda video-konferans, tele- konferans yöntemleriyle veya istisnai durumlarda başka bir İİT Üyesi Devlette yapılabilir.
Yönetim Kurulu toplantıları en az 5 üyenin katılımı ile yapılır. Kararlar, Yönetim Kurulu üyelerinin toplam sayısının mutlak çoğunluğuyla alınır.
Madde 14 – Yönetim Kurulu’nun Görev ve Yetkileri
Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri aşağıdaki gibidir:
a) İdari masraflar ve hakem ücretlerinin belirlenmesi dahil olmak üzere, İİT Tahkim Kurallarının hazırlanması, kabul edilmesi ve değiştirilmesi,
b) Mütevelli Heyetinin onayına sunulmak üzere Tüzük’te değişiklik yapılması,
c) Diğer tüm Uyuşmazlık Çözüm Kurallarının hazırlanması, kabul edilmesi ve değiştirilmesi,
d) Mütevelli Heyeti’nin onayına sunulmak üzere Merkezin yıllık bütçesinin hazırlanması,
e) Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcısı ve Merkezin diğer çalışanlarının atanması ve görevden alınması,
f) Uluslararası Tahkim Divanının Başkanı, Başkan Yardımcısı ve üyelerinin atanması ve görevden alınması,
g) Genel Sekreterin teklifi üzerine, nitelikli hakem listesinin belirlenmesi ve ayrıca bu listenin gözden geçirilmesi ve değiştirilmesi,
h) Bağlayıcı belge ve sözleşmelerin imzalanması için (Genel Sekreterinkine ek olarak) imza yetkililerinin belirlenmesi,
i) Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcısı ve diğer çalışanların maaş ve ödeneklerinin belirlenmesi,
j) Mütevelli Heyetinin toplantı gündeminin hazırlanması,
k) Merkezin daha iyi yönetimi için gerekli olan veya işbu Tüzük ve Mütevelli Heyeti tarafından kendisine yönlendirilen başka herhangi konu hakkında kararların alınması,
1) Genel Sekreterin tavsiyeleri üzerine Sekretarya teşkilat yapısının belirlenmesi,
m) Genel Sekreterin tavsiyeleri üzerine Merkezin mali ve yönetsel politika ve usullerinin onaylanması,
n) Genel Sekreterin tavsiyeleri üzerine Merkezin yetki matrisinin onaylanması,
o) İşbu Tüzük tarafından kendisine verilen diğer görevlerin ifası.
Madde 15 – Sekretarya
Sekretarya, daimi olarak Merkez Genel Merkezinde bulunur ve Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcısı ve yeterli sayıda çalışandan oluşur. Genel Sekreter ve Yardımcısı, Yönetim Kurulu tarafından uluslararası tahkim alanında 10 yıllık deneyim ve bilgi sahibi yüksek nitelikli hukukçular arasından atanır.
Madde 16 – Sekretaryanın Görevleri
Sekretarya, görevlerini Yönetim Kurulu kararlarına, Tüzüğe ve Kurallara uygun şekilde ifa eder. Genel Sekreter, Merkezin günlük işleyişinden sorumludur. Tüzük, Kurallar ve Yönetim Kurulu tarafından kendisine verilen görevler uyarınca, Sekretaryanın işlev ve görevlerini yürütür. Genel Sekreter, aynı zamanda Merkezin etkili şekilde çalışmasına yönelik sorumluluğu da üstlenir.
Madde 17-Uluslararası Tahkim Divanı
Uluslararası Tahkim Divanı, ticaret ve yatırım uyuşmazlıklarının, Kurallarda belirlendiği şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlar. Uluslararası Tahkim Divanının kendisi uyuşmazlığı çözmez;
Kuralların uygulanmasının idaresinden ve uyuşmazlıkların çözümünün yönetiminden sorumludur.
Madde 18 – Uluslararası Tahkim Divanının Oluşumu
Uluslararası Tahkim Divanı, 4 (dört) yıllık bir görev süresi için, uluslararası tahkim alanında en az 10 yıllık deneyim ve bilgi sahibi olan yüksek nitelikli hukukçular arasından Genel Sekreterin teklifi üzerine Yönetim Kurulu tarafından atanan 21 (yirmi bir) üyeden oluşur.
Uluslararası Tahkim Divanının toplantıları, Uluslararası Tahkim Divanı Başkanının talep ve daveti üzerine gerçekleştirilir. Toplantı yeter sayısı en az 7 (yedi) üyedir ve toplantıya katılan üyelerin salt çoğunluğu ile kararlar alınır. Uluslararası Tahkim Divanı, elektronik iletişim vasıtasıyla oturum gerçekleştirebilir ve karar alabilir.
Üyeliğin herhangi bir sebeple sona ermesi durumunda, görev süresinin geri kalanını tamamlaması için aynı yöntemle bir halef atanır.
Madde 19 – Atama
Uluslararası Tahkim Divanı Başkanı ve Başkan Yardımcısı, Uluslararası Tahkim Divanı üyeleri arasından Yönetim Kurulu tarafından atanır.
Madde 20 – Çıkar Çatışması
Uluslararası Tahkim Divanı üyelerinin Merkeze yönlendirilen dosyalarda hakem, danışman, müşavir veya uzman olarak atanması durumunda, söz konusu dosya üzerinde çalışmaya devam ederken Uluslararası Tahkim Divanı oturumlarına ve karar alma sürecine katılamaz.
Bölüm 3- Hakem Listesi Madde 21 – Hakem Listesi
Uluslararası ticaret ve tahkim kanunları ve teamüllerine yeterince aşina olan hukukçu, iş insanı ve diğer tanınmış ve bilgili kişiler arasından, Yönetim Kurulunun onayına sunulmak üzere, Genel Sekreter tarafından bir nitelikli hakem listesi hazırlanabilir.
Genel Sekreter, herhangi bir zamanda, Yönetim Kurulundan nitelikli hakem listesini gözden geçirmesini talep edebilir.
Yönetim Kurulu, isimlerinin Hakem Listesinde yer alması için adayların sahip olması gereken kriterleri İç Yönetmelik’te belirler.
Uyuşmazlık Tarafları, Kurallar uyarınca, ismi hakem listesinde olmayan bir hakemi, yine de hakem olarak atayabilir.
Bölüm 4 – Nihai Hükümler
Madde 22 – Değişiklikler
Tüzük; ancak, Mütevelli Heyetinin en az 9 üyesinin onayıyla değiştirilebilir, işbu Tüzüğün 5’inci ve 8’inci maddeleri değiştirilemez.
Madde 23 – Muafiyet
Ne Yönetim Kurulu ve Uluslararası Tahkim Divanı üyeleri, ne de Genel Sekreter ve Sekretarya çalışanları, görev ve yetkileri kapsamında aldıkları kararlardan mesul tutulamaz.
Madde 24 – Çalışma Dilleri
Merkez ile ilgili belgeler için referans dili ile Merkezin çalışma dili İngilizcedir. İngilizcenin yanında, Arapça ve Fransızcanın kullanımı her zaman tercih edilebilir. Ancak, ev sahibi ülke, gerektiğinde herhangi başka bir dil/diller için eşzamanlı çeviri sağlayabilir.
Madde 25 – Saklayıcı
Sekretaryanın kuruluşuna kadar işbu Tüzüğün, saklayıcılığı TOBB tarafından üstlenilecektir.
Madde 26 – Yürürlüğe Giriş
İşbu Tüzük, İTSTO Genel Kurulu’nun onayıyla yürürlüğe girer.
İşbu Tüzük, İslam Ticaret, Sanayi ve Tarım Odası Genel Kurulu tarafından 2018’e tekabül eden Hicri 14…tarihinde onaylanmıştır.